Hvordan man kan tiltrække og fastholde de rigtige mennesker
Hvis du er en af de mange ledere kæmper med at finde og holde de rigtige mennesker til at fremdrive din virksomhed fremad, vil du finde disse indsigter nyttigt.
Hvis du er frustreret ved at forsøge at motivere mennesker, arbejde i stedet for at udvikle et firma hvor folk arbejder selvstædigt – hvor de gør tingene, fordi de ønsker at. Når vi inspireret, vi nyder vores arbejde, vi er produktive, og vi er stolte af vores indsats. Vi forbliver fokuserede og engagerede til opgaven ved hånden. Kort sagt, udrakte vi ud bedste indsats.
En organisation vil tiltrække og fastholde et team af mennesker dedikeret til succes for organisationen og dens mål, når det har et formål, en Mission, og et sæt af værdier, som den lever af, effektivt kommunikerer dem i hele organisationen, og foranstaltninger sin handlinger og beslutninger mod dem. Lad os definere hvad formål, Mission og værdier er og tale om konsekvenserne af at have dem klart defineret og forankret i organisationen.
Formål:
Formålet er at “hvorfor” af ligningen. Formål definerer, hvorfor vi gør, hvad vi gør. Det definerer, hvorfor vi går på arbejde hver dag. Uden formål, folk gå bare gennem beslutningsforslag og som de fleste af os ved, er der en stor forskel mellem aktivitet og præstation. At have et formål skaber en målestok, så at sige for at måle vores beslutninger mod. Det hjælper os med at blive passioneret, hjælper os med at vælge blandt de mange muligheder, præsenteret for os, hjælper os med at gøre bedre leje beslutninger, og holder os på sporet. Det er muligt at lykkes uden et klart formål, men at have en hastigheder og forstørrer resultaterne.
Når en virksomhed har et klart defineret formål det begynder at fungere som en magnet, tiltrækker slags mennesker, der vil yderligere formål; mennesker, der er ligesindede. Ikke kun har et formål bevarer de rigtige mennesker, men det vil også handle for at tiltrække dem. Dette er magten bag succesen med mange ikke-for-profit organisationer. Selv om de ofte er i stand til at betale deres ansatte store summer af penge, fortsætte de med at tiltrække og fastholde personer, der er dedikerede og der arbejder hårdt for at opnå formålet med organisationen. Mens din organisations formål ikke kan være så altruistisk som en ikke-for-profit formål, spiller det helt sikkert en vigtig, næsten kritisk, rolle.
Hvordan du udvikler et meningsfuldt formål? Involvere mennesker i hele organisationen for at udvikle og destillere essensen af hvorfor din organisation findes. Ikke bare stole på executive team til at udvikle og derefter diktere formål til gruppen. Og helt sikkert ikke stole på en ekstern virksomhed at oprette dit formål for dig! Det har været min erfaring, at et veldefineret formål er en enkelt sætning, er udformet til at fange essensen af “hvorfor” organisationen findes med så få ord som muligt og resonating når læser eller talt. Dette bringer klarhed og energi til det, og gør det meget nemmere at huske på, når de træffer beslutninger og politikker.
Mission:
Mission er “Hvad” af ligningen. Mission definerer, hvad virksomheden gør for at opnå sit formål. Den bedre defineret en virksomheds mission er, jo nemmere det er at vælge blandt de mange muligheder, der vil præsentere sig selv. En mission-middel til at opnå formålet – kan være forholdsvis smalle eller være lidt bred. Men der er for snæver uretmæssigt kan begrænse en organisation fra overvejer muligheder, der ellers ville være en fremragende pasform, og en, der er for bred giver ingen vejledning på alle og kan forårsage en organisation til at sprede sig selv alt for tynde, gør et dårligt stykke arbejde på alt, og det væsentlige udvande dens effektivitet.
Hvordan kan du bestemme en passende mission? Igen, Husk at inddrage folk i hele organisationen til at udvikle og destillere essensen af, hvad organisationen er om. Ikke bare stole på executive niveau at udvikle og derefter diktere mission til gruppen. Arbejdet med at finde balancen mellem klarhed og indespærring-ikke alt for bred, endnu ikke overdrevent restriktive.
Værdier:
Værdier er den “hvordan” af ligningen. Værdier definerer, hvordan missionen vil blive gennemført i et forsøg på at opnå formålet. De definerer “spillets regler”. Nogle af disse værdier vil komme til at tænke ganske let, ting som ærlighed, høflighed, venlighed og etik. Men nogle andre vigtige værdier vil kun overfladen, når brainstorming finder sted – når forskellige perspektiver og stemmer bliver hørt. Værdier som ægthed og sårbarhed kan placeres på bordet til overvejelse. (Som ved den måde, er to væsentlige kvaliteter af en ekstraordinær leder.) Det er ligegyldigt hvilke værdier er besluttet som værende vigtigt for virksomheden. Det er imidlertid vigtigt, at uanset hvad de er, alle i virksomheden lever af og understøtter dem. Det er vigtigt, at de politikker og beslutninger for virksomheden er i tråd med dem. Hvis virksomheden har en anerkendt liste over værdier, det foregiver at leve af og derefter vælger at ignorere dem, listen bliver et ømt punkt og fungerer som en negativ afspejling af hvilken organisation du virkelig føre.
Når en virksomhed har klart defineret sit formål, Mission og værdier, så alle beslutninger, politikker, og foranstaltninger vil have en målepind til at holde dem på kursus og vil du have en organisation, som tiltrækker og holder bedst! Du vil skabe en organisationskultur, som naturligt fungerer som en magnet til at tiltrække og fastholde ligesindede. Og du har også ramme til samtale om de ting, der betyder mest for dig og din organisation. Ikke længere vil personer ansættes baseret udelukkende på tekniske evner eller blot for at fylde pladserne.
Ekstraordinære lederskab inspirerer den bedste indsats i andre!